Apakah Benar Ada Ahli Atau Master SEO Di Malaysia?

Ditulis pada oleh Cara SEO Pontian,
Sampai saat ini, saya masih tercari-cari adakah benar ada ahli ataupun master dalam SEO di negara kita Malaysia. Kalau betul ada, apa agaknya pekerjaan mereka itu?

Apakah selama-lamanya mereka melakukan pekerjaan di depan komputer semata-mata dan tidak melakukan pekerjaan yang lain.

Ataupun mereka yang pakar ini hanya melakukan pekerjaan berkaitan SEO apabila diminta secara berbayar oleh pemilik blog ataupun laman web.

master seo
Kena tahu semua nie kalau nak jadi ahli dalam SEO
Akan tetapi kenapa gelaran Pakar SEO wujud bukan sahaja di Malaysia bahkan sehingga ke seluruh pelusuk negara tetangga iaitu Indonesia.

Teringin saya sebenarnya untuk mengenali mereka yang pakar dalam kerja-kerja berkaitan SEO. Betullah golongan bijak pandai mengatakan sekiranya kita mempunyai pengetahuan asas dalam SEO walaupun bukan ahli, kita akan mampu menjana pendapatan secara online menerusi blog. Pengetahuan dan pembelajaran daripada mereka yang begitu arif dalam SEO akan mampu membuatkan artikel di blog berada di kedudukan teratas di enjin carian terbesar dunia iaitu google.
Tetapi bukan satu perkara yang mudah untuk menjadi dan mengerti bagaimana seorang pakar SEO melakukan pekerjaan yang sedemikian. Ianya memerlukan pengetahuan yang tinggi dan juga masa yang panjang untuk menaikkan sesebuah artikel di enjin carian. Semakin tinggi persaingan maka semakin lama masa yang diperlukan.
Jadi sekiranya anda hanya berangan-angan untuk menjadi ahli SEO tanpa melakukan kerja SEO secara gigih, saya nasihat lupan sahaja.
Sekian terima kasih cerita kosong tentang SEO.

Catat Ulasan

Live link akan didelete