Kalau Tidak Mahu Blogspot.com Menjadi Blogspot.my

Ditulis pada oleh Cara SEO Pontian,
Kalau tidak mahu blogspot.com menjadi blogspot.my. Bermulanya pada tarikh artikel ini diterbitkan google telah melakukan redirect domain blogspot.com bagi pengguna di Malaysia ke blogspot.my. Ini akan menyebabkan berlakunya beberapa perubahan seperti ranking alexa yang melambung, Pagerank yang menjadi NA, Page Authority menjadi 1 manakala domain authority menjadi 15.

Akan tetapi sekiranya anda tidak mahu blogspot.com menjadi blogspot.my yang dilakukan oleh google, sedikit perubahan perlu dilakukan pada template.

Antara perubahan yang boleh dilakukan ialah dengan mengikuti beberapa langkah di bawah.

  1. Login ke akaun blogger.
  2. Masuk ke menu TEMPLATE dan klik EDIT HTML
  3. memasukkan script di bawah selepas code <head>
  4. <script type='text/javascript'> var str= window.location.href.toString(); if ((str.indexOf('.com/'))=='-1') { var str1=str.substring(str.lastIndexOf(".blogspot.")); if (str1.indexOf('/')=='-1') { var str2=str1; } else { var str2=str1.substring(0,str1.indexOf('/')+1); } window.location.href =window.location.href.toString().replace(str2,'.blogspot.com/ncr/'); } </script>
  5. SAVE template
Lakukan dengan betul kalau tidak mahu blogspot.com berubah menjadi blogspot.my sebagaimana langkah di atas. Insha allah domain blogspot anda akan kelihatan seperti sebelumnya di mana-mana negara. *Akan tetapi saya membiarkan sahaja ianya mengikut specific domain country kerana tidak mahu dianggap melanggar apa yang telah dilakukan google. Lagipun di SERP ianya masih tetap dot com.

Teruskan membaca artikel : Bagaimana Mempersiapkan Diri Sebelum Membuat Blog.

Catat Ulasan

Live link akan didelete